Forslag til foreldremøter for Foreldreutvalget Steinerskolen i Vestfold
«Hensikten med rollen som klassekontakt er å bidra til et godt miljø i klassen for elever, lærere og foreldre. Vi vet at godt klassemiljø er viktig for barnas utvikling og læring. God kontakt og gjensidig tillit mellom hjem og skole er et viktig fundament for dette. Som klassekontakt er du derfor en ressurs for elevene, for foreldrene og for læreren.» (Sff, håndbok i skole-hjemsamarbeid).
Dette er en mal FU-representanten ved skolen vår kan benytte seg av ved samarbeidet rundt forberedelsene og agenda for foreldremøtene sammen med lærer.
Lærer har etablerte metoder for gjennomføring av foreldremøter, så dette er kun ment som et supplement for samarbeid mellom foreldre og lærere.
Malen er utarbeidet av FU etter gruppeoppgave og innspill fra representantene.
I forkant av møte:
- FU- representanten tar kontakt med foreldrene (for eksempel via Spond) og hører om det er noen saker de har lyst til å ta opp. Informer om at saker som omhandler lærere og enkeltelever ikke skal tas opp.
- Møte med lærer (Enten fysisk møte eller telefon), der dere går gjennom saker som eventuelt har dukket opp, og gå gjennom hvordan møtet skal være.
- Lærer sender innkalling, men FU representanten kan også stå som avsender med e-postadresse og telefonnummer.
- Informere foreldrene om hvilke saker som skal tas opp sånn at man får gjort seg opp noen tanker om ting som eventuelt skal diskuteres.
- Informer foreldrene om at det skal velges både en FU-representant og en markedsrepresentant i tillegg til vara. Da kan man gjøre seg opp noen tanker rundt dette før møtet.
- Klargjør hvem som skriver referat.
Foreldremøtet:
- Tydelig deling av møtet; -lærer ønsker velkommen, og forteller om hva som rører seg og faglig, så kan for eksempel delen etter pause være litt fra FU / marked, og saker fra foreldre/for foreldre.
- Er det saker fra forrige møte som skal sees på på nytt? Saker som kan evalueres?
Forslag til saker:
Klassekalender, ordninger for f. eks bursdager osv., inkludering, mobbing, sosiale medier, psykisk helse, søvn, aktivitet, rus, aktuelle problemstillinger, informasjon om aktuelle tilbud i nærmiljøet.
Steinerskolenes foreldreforbunds håndbok i skole-hjem-samarbeid, har et eget kapittel som heter «Gode rammer for foreldremøter» som gir gode forslag til saker og struktur.
Fordeling av verv for de neste årene
Det skal være valgt både en FU-representant og en markedsrepresentant i tillegg til vara før sommerferien til det neste skoleåret.
Den vanlige praksisen er at det velges en vara som bli FU-representant det påfølgende året.
En velfungerende praksis er at vervene fordeles ut skolegangen.
Oppsummering fra FU der vi diskuterte «Hva setter vi pris på ved et foreldremøte?»
- God tid, men at møtetiden holdes
- Introduksjon av alle som er til stede
- Eventuelt en «ice-breaker» (kort, enkel sosial aktivitet med lavt eksponeringsnivå)
- Innføring i hva barna holder med på, gjerne med eksempler
- Bli kjent i klasserommet
- Informasjon om steinerpedagogikk, og eksempler på hva som gjøres
- Pause med litt snaks og kaffe sånn at man får snakket med andre foreldre og lærere
- At man sitter i ring slik at man ser hverandre