NORRØNMYTOLOGI, LOKALGEOGRAFI OG ZOOLOGI
Elevene utvikler en nå stadig sterkere indre selvstendighet. Denne møtes
på dette klassetrinnet med mer objektive tilnærminger og
fremstillinger. Mens naturen ble skildret på mytiske og poetiske måter i
småklassene, er det nå en objektiv iakttakelse som tilstrebes for
naturfaget i 5.klasse.
Kjærligheten til naturen som skal ha blitt
opparbeidet i småklassene, danner nå grunnlaget for
kunnskapstilegnelsen. I geografi danner grundige iakttakelser av
nærmiljøet basis for den første Norgesgeografien. I den norrøne
mytologien møter elevene skapelsen fra en annen vinkel enn ifjor. Halvt
mytisk, halvt historisk stiger fortiden frem. De kraftfulle bildene
møter elevenes egne nyvunnede krefter på en fruktbar måte. Ofte lar
klassen dette munne ut i et skuespill for skolen. Norgeshistorie blir en
naturlig forlengelse av denne perioden. Skriving, lesing og grammatikk
øves videre og matematikken utvides med brøkregning. Engelsk- og
tyskundervisningen beveger seg fra den mer muntlige form til å omfatte
flere skriftlige øvelser.