ROMERSTATEN, FYSIKK OG GEOLOGI
I 12-årsalderen passerer barnet igjen et av krisepunktene i sin
utvikling. Puberteten setter inn og verden skal erobres på ny – denne
gangen utfra enegenforståelse av sammenhengene. Dette er tiden for
heftige diskusjoner, høylytte protester eller høyrøstet tilslutning. I
løpet av dette året lander de fleste av elevene trygt på jorden. Noen
får en gradvis og behagelig ankomst, mens andre lander med et brak. Fast
grunn får de alle under føttene før eller senere, og dermed nye
muligheter til å orientere seg i verden.
Tenkningen er modnet og de
har stor glede av å oppdage lovmessigheter og årsakssammenhenger. Sansen
for eksperimentere er også sterk. Helt nye fag blir introdusert, slik
som fysikk, geologi, grammatisk analyse og bokstavregning. I historie
hører elevene om Romas tilblivelse og utvikling. Den handler om den
enkeltes innsats i det offentlige liv, kampen og striden som formet
romerstaten
og ikke minst om lover som ble skapt for å sikre
rettferdighet. Dette gir næring til deres egen utvikling for å finne et
nytt, individuelt ståsted i verden. Geografien utvides til å omfatte
Europa og i norsk får elevene skrive sine første stiler. I engelsk og
tysk brukes historiske og skjønnlitterære tekster.