Månedens elev mars: Jacob Emil Klingen Borg

Fødselsår: 1986

Gikk på Steinerskolen fra 3. klasse på barneskolen, til ut videregående.

Etter skolen:

Studier: 2 år Ny-Sirkusskole i København

Arbeid: Diverse kortere arbeid blant annet innen service og omsorg.

Startet med fire andre venner Ny-Sirkusgruppen Zirk Mir og jobbet som frilans artist i flere år.

Annet: Med Zirk Mir dro vi på et to år langt teater  og kulturutvekslingsprosjekt i Europa, Vest- Afrika og Karibien med en seilbåt som fremkomstmiddel.

I dag studerer jeg: Jeg tok 180 graders helomvending i midten av 20 årene og forlot artistkarrieren for å studere arkitektur. Til sommeren 2020 er denne drømmen oppfylt.

Beste minne fra steinerskolen: Tenker rutinen rundt den tredelte arbeidsdagen var viktig for meg. Først en dobbelt time (hovedfag) hvor vi fikk fordypet oss i et fagfelt. Hovedfag var daglig og byttet fagfelt cirka hver måned. Her var det tid til undring og omveier. Nysgjerrigheten over å lære ble tent.

Så fulgte fagtimene som var der for den daglige treningen. Disse var fast gjennom hele året. Siste del av dagen var den beste, nemlig håndverk. Disse timene endret ofte disiplin hvert halve år eller år – ettersom hvor store prosjekter vi hadde. Her utviklet vi evner innen kunst, kunsthåndverk, og praktisk problemløsning.  Vi lærte med hendene fremfor hodet og timene ble derfor et gunstig supplement til det teoretiske tidligere på dagen.

Nevn en ting du stiller deg kritisk til:

Skolen bygger på en kristen grunnpilar basert på Antroposofiens eget kristne tro-system. Dette er noe jeg som student dessverre ikke hadde klart bilde av. Jeg tenker at en skole skal være basert på vitenskap. Kunnskap som ikke har en vitenskapelig forklaring skal presenteres som myter, eller alternativ kunnskap. Skille mellom vitenskapelig fakta og alternativ tro opplevde jeg ikke helt klart hos alle lærere. Jeg tror skolen hadde blitt en enda bedre skole om de gjorde dette skillet tydelig. 

Det viktigste jeg lærte: Jeg hadde ikke vært der jeg er i dag hvis jeg ikke hadde lært meg å være nysgjerrig og undrende på omgivelsene. Jeg lærte meg å lære.